torsdag 18. mars 2010

Tilbake til skjønne Sucre. En helt annen by en moderne SantaCruz. Det første jeg merker på kroppen, er høydeforskjellen og den friske lufta. En liten oppoverbakke blir fort til en pust i bakken; så vidt jeg husker å ha hørt ligger Sucre på ca. 27oo meter over havet. Det er oppover- og nedoverveier her til forskjell fra SC som er flatt. Ellers er temperaturen deilig behagelig. Eksamen nr. 2 skal tas, og er i skrivende stund allerede tatt - i ExPhil. Det vil jeg påstå gikk overmåte bra.

Og for å gi deg, gode leser, en smakebit på disse tankemessige saker, kan vi se på Aristoteles lære om stoff og form, herunder kategorien metafysikk: FOR, sier Aristoteles, tingene rundt oss består av både stoff og form. Stoffet tre kan ha f.eks. ha form som en stol, eller som et bord, men det er to forskjellige ting, selv om de har samme stoff! Stoffet muliggjør visse former. SÅ det er formen som gjør tingen til en substans (f.eks. en stol/sitteredskap). Og på samme tid gjør stoffet substansen (tingen) individuell (til en bestemt stol sammensatt av ett eller flere typer stoff på en bestemt måte - fascinerende, ikke sant?). Både stoff og form må altså til for at en ting skal ha eksistens, altså være en substans. Blæh.




Jeg tok eksamen denne gangen på et eller annet fakultet, hvor Kjell-Einar jobber og har kontor.

4 kommentarer:

  1. Utruleg! fattar ikkje korleis du klarar å vere ein så pliktoppfyllande student at du t.o.m. har fått grepet på Aristoteles sin - nettopp - ubegripelige metafysikk mens du reiser mellom alle byane i Bolivia, trår til som gruppeledar for Fjellheim og generelt må vere freista til å gjere alle andre ting enn å lese ex.phil!... Det skal du ha cred for!

    SvarSlett
  2. Men ja... Igjen må eg spørre meg (og deg): Kva ER det med teologistudentar og sånn halvvegs prøvande heilskjegg??!!

    SvarSlett
  3. Ok.. måtte bare teste denne kommentargreia, som nå funker. Har liksom ikke fått det til å virke før. Men det er noe med det skjegget ja. Men altså, det er langt mer praktisk spør du meg med skjegg. Det vil si - jeg har en barbermaskin. Så istedet for blad og skum, freser jeg over tustene en gang i blant - mye mer mindre strabasiøst - og i det lange løp mer økonomisk =)

    SvarSlett